FELLIEWS DANSESTUDIO™

"Aldri for gammel til å lære å danse"


Flag of Norway Flag of Spain Flag of United States of America





SALSA


Ordet "Salsa" betyr saus og betegner en smak som er "hot". Musikken skiller seg best fra andre latin musikkstiler ved at den defineres med en "New-York lyd" som er utviklet av Puerto Rico musikere -i New York. Dansestrukturen er i stor grad knyttet til Mambo-mønster og gir en spesiell følelse - en rytme som i hovedsak defineres av Clave og Montuno. Det du lærer med denne dansen er å flytte med stor hastighet. Du gjør kompakte dansesteg og holder følge med musikken.


Couple dancing samba

CHA CHA CHA


Cha cha cha er en utrykksfull og "eksplosiv" dans. Den utføres med en sterk, sensuell følelese. I Karibien forekommer en plante som produserer frøkapsler som kalles Cha Cha. Frøkapslene ble benyttet for å lage en liten rangle som igjen ble brukt som lederinstsrument for en gruppe musikere, eller som "metronomen" for å stille klokken. Den latin-amerikanske innflytelsen på musikk og dans ble tydelig i Havana Club rundt 1940, og hadde sine utspring i to populære danser på denne tiden: Mambo og Rumba. De er begge karakteristisk med sitt flørtende utrykk, - sine stakato bevegelserog kombinasjoner. Denne dansen vil gi deg stor grad av selvfølelse.


RUMBA


Dansen Rumba representerer varme, sensualitet og romantikk. Den ble i 1929 registrert som "kjærlighetsdansen", - men den kan ha ekstistert i Cuba over hundre år. Rumba har sin opprinnelse fra Afrika og utrykker varme og romantikk. "Det vertikale utrykk - for et horisontalt begjær". George Bernard Shaw. I dag er rumba inspirert av afrikanske rytmer og spanske melodier. De innfødte rumba-folkedansere er egentlig ekstremt raske med overdrevne hip-bevegelser og med sensuelle og aggressive holdninger fra mannen -mot den defensive holdning fra kvinnen. Den energien som provoserer bevegelsene i denne dansen, så vel som andre latinske danser, -kommer fra danseren. Denne stilen introduserte for første gang "cubansk bevegelse" , "Latin hofter" , "Arm styling", "turn's", Latin Rythm og muskulær kontroll.


SAMBA


Samba er en dynamisk dans. Den kalles også Carioca, en Baion eller en Batucado. Den er avledet fra det landlige "rocking samba". Det er trolig den vanskeligste av alle dansene fordi den ha ni forskjellige rytmer. Dette er Brasils nationaldans. Historien går så langt tilbake som 1830-tallet med sterke afrikanske påvirkninger. Den ble international ved den første utsillingen i Paris 1905. Filmstjernen Carmen Miranda hylles for å ha bidratt sterkt til å gjøre dansen populær i Usa tidlig på 1940-tallet. Viktige prinsipper er raske steg tatt i en kvartbevegelse og utrykker en rockebevegelse og en "sway" av et dansende par. Vi lærer med denne dansen den brasilianske caixo, - som er forover og bakoverbevegelse av hoftene. Sambaen utvikler livsgled og spontanitet!


MAMBO


Mambo er en "krydret" dans, som vokste ut av Sanzon (Nationalmusikken til Cuba).

Mambo tok tak i den amerikanske fantasien på slutten av andre verdenskrig. I Haiti er "The Mambo" en voodoo-prestinne som tjener som rådgiver for lansbyboerne, healer, exorsist, spåmann, åndelig rådgiver, og arrangør av offentlig underholdning.

Stilen Mambo- dans er" far" til Salsa-dans. Likevel forskjellig fra Salsa fordi den starter på andre "beat". Trinnene er ganske kompakt på grunn av hastigheten på musikken.

Vi lærer å identifisere oss med denne dansen gjennom timing og tempo.


BOLERO


Det sies at Sebastian Cerezo, en ballettdanser ved hoffet, brukte det spanske folks Bolero som grunnlag for sin franske ballett.

Musikken er svært variable og full av tonefall. Dansetrinnene er glidende, forover bøyende eller vikende.

Bolero er en modifikasjon av Fandango, der alle de støtende stegene er utelatt, men all vakker mykhet er beholdt.

Det er glatt, kraftig, romantisk, full av kjærlighet og lengsel. Den er blitt kalt "Cubansk kjærlighetsdans". Dansen skal danses med en svært rolig rumbarytme.


BOSSA NOVA


Bossa Nova ble født på slutten av 1950-tallet i Rio de Janeiro av hvite barn i middelklassen, mens andre har sitt opphav i Carnegie Hall i 1961.





MENY


Betegnelsen "bossa" i den brasilianske del av byene har betydningen "en spesiell evne", mens den portugisiske oversettelsen av Bossa Nova er "ny bølge".

Musikken ble født ut av en blanding av brasilianske rytmer og amerikansk jazz. Basisen i dansen er tregere, og har mer rytme som Salon Samba og en type Clave Beat eller en Jazz Samba i 4/4 takt.


PASO DOBLE


Paso Doble er en mektig, berusende og intens dans, -med voldsomme drama og egenproduksjon av energi.

Den har blitt spilt inn i historien siden tidlig på 1800-tallet.

Den majestetiske forestilling setter publikum i magisk stemning. Paso Doble, eller doble trinn - var opprinnelig en dans bare for Matadoren med forestilling av kvinnen som cape, men nå har det vokst til også å omhandle rollen som "torero", "picador", "banderillero", cape eller okse - skiftes etter ønske.

Matadoren med sin arrogante holdning viser tapperhet, tross møte med fienden. Han er nådeløs i sin kontroll men viser alltid kvinnen til sin fordel. Kvinnen er ikke engstelig eller sky, men stolt av å være sensuell. Hun er uredd og ansiktet hennes skildrer en anelse kulde, men hun danser ildfullt, lidenskapelig og kontrollert.

Vi lærer med denne dansen flamencoens utrykk og den spanske stil.


Couple dancing bolero

MERENGUE


Merengue er en dans fra Haiti og Den dominikanske republikk - en virkelig livlig dans.

Historien sier at afrikanske slaver startet dansen som "bonde-dans" i den Domunikanske, da de av nødvendighet ble tvunget til å "dra på" det ene benet samtidig som de kuttet sukkerrør, -i takt med trommene.

En annen versjon er at en stor helt ble skadet i benet under en av mange revolusjoner; han ble deretter tatt imot som en helt og feiret av alle landsbyboere. I sympati følte de seg forpliktet til å halte/flytte den ene foten, og kutte i takt med trommene.

Vi lærer med denne dansen glede, show,latin hip og koordinsjon.


FANDANGO-ZAMACUECA


Fandango er en livlig, elegant og romantisk pardans, tradisjonelt akkompanjert av gitar og kastanjetter - håndklapp, snapping av fingre, "stomping" med føtter. Noen benytter lommetørklær for å markere det artistiske utrykket.

Den første Fandango melodien er funnet helt tilbake til 1705, og den tidligste beskrivelsen av dansen i seg selv er funnet i 1712 av Martin Marti, en spansk prest.

Dansen forsøker å gjenspeile ritualet av en hane og en høne som er på frierføtter. Mannen viser en ganske entusiastisk og noen ganger agressive holdning mens han forsøker å få hennes oppmersomhet, - hun er deffensiv og reservert.

Tempoet i Fandango dansen er lik den som er i "bolero" og "seguidilla". Den hadde opprinnelig 6/8 takt, men senere 3/8 eller 3/4. Hastigheten øker gradvis med at stemningen blir oppløftet.


Ring oss for avtale og begynn din danseundervisning !!!


Kontakt:

Telf: +47 9073 5943

E-post: felliewsdansestudio@live.com


facebook icon made by flaticon.com CC 3.0 Bytwitter icon